Friluftsliv på tur til Hardangervidda 2.-7.april

Reisen startet fra Stavanger om morgenen 2. april. 32 elever møtte ferdig pakket med ski og ryggsekk, spente til den store turen over Hardangervidda.

Etter lange buss- og togturer ankom vi endelig Finse i kveldinga. Vi måtte spenne på skiene for å komme oss bort til turisthytten, der det ventet oss treretters middag og en god natts søvn.

Dag 2 Finse - Kjeldebu

Den første turdagen startet tidlig, men en smakfull frokost vekket oss til skitur. Etter ferdig smurte ski og ryggsekken stramt til, vendte vi nesen mot Kjeldebu. Vi hadde en lang dag foran oss på 28 km. Været var på vår side og det varte ikke lenge før vi måtte kaste av oss ytterklærne. Turen passerte Hardangerjøkulen og gjennom mye spennende terreng. Vi stoppet ved et hull i isen for å ta drikkepause, der Torgeir ufrivillig fikk seg et isbad på vidda. Allikevel var humøret på topp i gjengen, og vi ankomm Kjeldebu tidligere enn forventa. På hytta fyrte vi i peisen, hentet vann og laget oss en god middag før søvnen hentet oss inn.

hardangervidda2

Dag 3 Kjeldebu - Sandhaug

Den lengste etappen på 33 km lå foran oss da vi var oppe av køyene klokken 5 om morgenen, klare til takeoff i retning Sandhaug. Vi var ikke like heldige med været, da det var meldt opp til 20mm/s med vind.  Med slalåmbriller, bøff og hette som tettet igjen alle vindhull, marsjerte vi av gårde. Etter 13 kilometer ankom vi Dyranut, der vi fikk sitte inne og nyte en lang lunsj. Batteriene var ladet, og vi fortsatte videre mot Sandhaug. Over det slette viddeterrenget la vi fort kilometerne bak oss. Da vi endelig ankom hytta, var vi slitne i hele kroppen, og flere hadde fått store gnagsår. Det var ikke noe en varm dusj og en treretters middag ikke kunne ordne.

Dag 4 Sandhaug

Denne dagen ble selve vendepunktet på turen over Hardangervidda. Om formiddagen skulle det blåse opp til sterk storm, så vi fikk sove lenge denne morgenen. Etterhvert som vi så været an, måtte vi, sammen med de andre turgåerne på hytta, ta beslutningen om å bli værende på Sandhaug. Vi kledde allikevel på oss og gikk rett utfor hytta, der vi fikk oppleve naturens krefter. Sikten var kun et par meter foran oss, og vindkastene blåste oss nesten over ende. Resten av dagen ble tilbrakt innendørs med kortspill, pusling og mye sosialt. Vi gikk til køys mette og uthvilte, og håpet på at morgendagen skulle bringe oss videre.

hardangervidda5
hardangervidda6

Dag 5 Sandhaug - Stigstuv

Vi våknet tidlig og var klare til avgang klokken 7. Været skulle nemlig blåse mer opp utover dagen. Vi hadde innsett at vi ikke klarte å fullføre turen, og snudde dermed nesen tilbake mot riksveien, med en tur innom Stigstuv. De 16 kilometerne gikk vi fort over det flate terrenget, og vi ankom hytta om formiddagen da det begynte å blåse opp igjen. Den lille hytta, som var privat eid, stelte i stand soveplass til alle mann, og vi fikk servert enda en smakfull treretters middag. Vi hadde nok en sosial kveld sammen, med konkurranser og underholdning.

hardangervidda7

Dag 6 Stigstuv – Dyranut - Bryne

Den siste dagen var kun en liten sjarmøretappe før hjemturen. En mil la vi fort bak oss etter en god frokost. Været var blitt mildere, og vi ankom Dyranut om formiddagen. Her fikk vi skiftet og spist lunsj før vi satte oss på bussen tilbake til Bryne. Vi var litt skuffa over at vi ikke fikk gjennomført plan A over vidda, men været er ikke noe vi kan kontrollere. Noen hadde mer krefter igjen, mens for andre med store gnagsår og småskader var det like greit at turen ble forkortet. Vi sitter alle igjen med flere gode minner etter en fin tur sammen med friluftslivklassen på Bryne VGS!