Friluftsliv på tur i Lyseheiane 13.-15. september

Årets første tur med friluftsgruppa giekk til Lyseheiane. Onsdag 13.september gikk bussen turen nordover med 40 ryggsekker og like mange spente elever ombord.

Målet for dagen var å besøke velkjente Preikestolen og slå leir ved Bakken Gård ved Lysefjorden. Da vi kom frem til parkeringsplassen,  var det bare å få i seg litt næring, orientere seg og ta på seg sekkene før vandringen startet.

Dag 1: Preikestolhytta – Preikestolen – Bakken Gård

Med godt mot hos samtlige bar det oppover mot den kjente severdigheten. Ikke overraskende var vi ikke alene på stien. Vi traff mange turister som både var på vei opp og ned. Ved stikrysset opp til Preikestolen la vi fra oss de tunge sekkene og fikk dermed en lettere tur opp. Da vi kom frem, viste den flotte utsikten utover Lysefjorden seg. Den fikk vi god tid til å nyte i og med at vi tok matpause der. Det blåste godt, og mange måtte ty til ekstra tøy. Gruppevis gikk vi frem på kanten og fikk oppleve de flotte fjellformasjonene og de enorme høydene på nært hold. Etter en halvtimes tid på toppen gikk turen tilbake igjen til sekkene.

Videre gikk vi i retning Bakken Gård. Med en liten mil igjen på planen, hadde vi fortsatt en del timer igjen å gå. På denne etappen var det store variasjoner i terrenget. På et tidspunkt gikk vi litt i høyden og fikk se utover vakre Lysefjorden. Etter hvert måtte vi også en del høydemeter nedover. Det førte til enkelte bratte partier der noen ikke klarte å holde seg på beina. Selv med litt knall og fall var smilet på plass. Klokka gikk, og den gikk litt raskere enn planlagt. Det nærmet seg kveld, og vi tok beslutningen om å slå leir i Bratteli, et par km før Bakken Gård. Teltene ble raskt satt opp, og stormkjøkkenene ble montert til en velfortjent varmrett under åpen himmel.

telt

Dag 2: Bratteli – Flørli - Skåpet

En natt i telt var for noen litt mer ukomfortabelt enn for andre. Med varierende mengde søvn og litt mat i skrotten var vi klare for å komme oss av gårde til kl 08:30. Etter kort nedstigning var vi nede på brygga for å vente på båten over til Flørli. Dette viste seg å bli en mer ubehagelig ventetid en forventet. Knotten hadde nemlig sin base her, og det var ikke få av dem. Da båten kom, ble fortvilelse raskt gjort om til glede igjen, og vi kunne cruise videre over fjorden.

rosablå

På Flørli ble det tatt en beslutning som umiddelbart ikke var særlig populær : at vi ikke skulle gå opp de 4444 trappetrinnene. Ved å gå stien opp ville vi spare mer tid og energi. Selv om vi ikke tok trappa fatt, var det likevel en stigning på totalt 800 høydemeter. Da var det bare å finne rytmen oppover og ta steg for steg. Etter hvert kom også sola for første gang frem, og den viste seg å forbli godt synlig resten av dagen. Det ble ganske varmt oppover, og mange gikk med bare armer og bein. Da vi kom oss ut av det grønne området, åpenbarte den flotte utsikten seg. Den var det bare å nyte i det fine været.

tur

Terrenget begynte etter hvert å flate seg ut, og gruppa var gira på å komme seg til Skåpet. Tanken på å komme inn i en god og varm hytte var tydelig til stedet hos de fleste. For de siste kilometerne gikk i særdeles godt tempo, og vi kom frem til hytta rundt kl 16. Dette betydde god tid til å sjekke inn samt mye sosialt på kvelden. Vi fikk alle i oss et godt måltid til kvelds. Senere hadde vi underholdning i form av spill, noe som var gøy for alle og enhver. Med mange kilometer i beina var de fleste likevel gira på å krype inn i soveposen før det ble for sent.

skapet

Dag 3: Skåpet – Vinddalen – Øvre Espedal

Ny dag, nye muligheter. Det var tid for å vende nesen i retning sivilisasjonen. Alle sekkene måtte pakkes, og rommene skulle vaskes. Da dette var unnagjort, kunne hjemturen starte. Med godt mot var samtlige klare for å ta fatt på siste etappe. Denne dagen var det betydelig lettere terreng med lite opp og ned. Store deler av turen gikk i nydelige Vinddalen med flotte fjell på begge sider, og med strålende sol kunne det ikke blitt bedre. De siste 5-6 km gikk på grus og asfalt, og vi kom oss dermed kjapt fremover. Rundt kl. 12 kom bussen, og gleden steg ytterligere i gruppa. Da var det bare å få satt seg inn og tenke på den kjekke turen vi har hatt med friluftslivklassen på Bryne VGS.