Friluftsliv på kanotur

Elever som har valgt friluftsliv som programfag var på ein tredagers kanotur i september.

Reisen startet på Bryne om morgenen 10. september. Etter en to timers lang busstur, ankom vi endelig Øyarvatnet. Da vi kom bort, hadde vi kurs i kameratredning, noe som var veldig aktuelt å lære siden vi skulle ut å padle. Kameratredning skulle bli brukt dersom noen skulle falle uti vannet, og trengte å få hjelp til å komme seg lettest mulig oppi kanoen igjen. Vi gikk også gjennom de ulike padleteknikkene før vi satte oss i kanoene og padlet til en leirplass. Der satt vi opp telt og lavoer som vi skulle overnatte i, og gikk i gang med å lage dagens middag. På kvelden laget vi et bål som vi satt rundt å grillet marshmallow og hadde kjekke aktiviteter.

kanotur1

DAG 2

Dagen startet halv ni med frokost og nedpakking av telt og lavo. Deretter padlet vi 1 km før dagens første gå-etappe stod for tur. På gå-etappen måtte vi bære med oss kanoene rundt et lite fjell, for å komme oss til neste innsjø. Gåturen inneholdt både latter, klaging, slitne bein, og skade, men ikke minst godt humør da det var over. Vi kom fram til nok et vann, der vi skulle padle videre til neste gå-etappe. Da padleturen var over, skulle vi gå 5 km inn til Øyuvsbu der vi skulle overnatte i en turisthytte for natten. Etter vi var ferdig innlosjert i hytta, spiste vi mat og hadde underholdning.

kanotur2

DAG 3

Halv seks var det opp for å rekke frokost før vi skulle starte gåturen tilbake til der vi satt fra oss kanoene dagen før. Vi satte oss i kanoene og padlet videre til der bussen skulle hente oss. Det var en veldig kjekk tur, med mye godt humør, og godt samhold.